background

~:: JoM SaMa2 KiTa ::~

~Jom KLiK Cni ~

Tuesday, June 28, 2011

~:: kEbErkAtan BuLAn ReJaB & SyAAbaN::~



Bulan Ramadhan al – Mubarak xlama lg akan sekali lagi mengunjungi kita,alhamdulillah..syukur pd nikmat Allah..masih dipanjangkn usia & brpeluang utk melipatgandakan lg amal ibadat

Cuma...dlm hati ada sedikit kerisauan tentang breastmilk production...
Tambh2 sekrang ni dh pun Bulan Rejab and akan menyusul plak dengan bulan Syaaban yg punya sgt byk fadhilat trsendiri...
Jenguk- jenguk pd keistimewaan berpuasa pd kedua2 bulan yg mulia ni buat aku rsa mcm...why dont i try puasa dlm bln2 ni for trial...so blh jgk aku observe perubahn pd milk production...bolehla dijadikan panduan utk lebih bersedia mghdapi bulan Ramadhan..semoga di permudahkn..amiinnn..:)

1st of all..jom nk share sikit fadhilat berpuasa pd bulan rejaB..

Rasullullah s.a.w. bersabda;

“Puasa 1 hari pada bulan Rejab seperti puasa 40 tahun dan diberi minum air dari syurga”
“Puasa 1 hari pada bulan Rejab seperti mengerjakan ibadat seumurnya (sepanjang umurnya).”

“Puasa 3 hari dalam bulan Rejab, dijadikan parit yang panjang yang menghalangkan dia ke Neraka (panjangnya setahun perjalanan)”
“Sesiapa berpuasa 3 hari ada bulan Rejab dan beribadat pada malamnya (berjaga)seperti dia berpuasa 3,000 tahun,diampunkan baginya 70 dosa-dosa besar tiap-tiap hari, ditunaikan 70 hajat ketika keluar nyawanya daripada jasadnya,70 hajatnya di dalam kuburnya, 70 hajat ketika terbang suhuf (ketika Quran dinaikkan ke langit) 70 hajat ketika ditimbang amalannya di Mizan,70 hajat ketika berlalu di atas titi Sirotolmustaqim.”

“Puasa 4 hari dalam bulan Rejab akan diafiatkan dia daripada bala dan daripada penyakit yang besar-besar, dan daripada fitnah dajal pada hari Kiamat.”

“Puasa 5 hari pada bulan Rejab, aman daripada azab kubur.”

“Puasa 6 hari pada bulan Rejab, keluar dari kubur bercahaya mukanya.”

“Puasa 7 hari dalam bulan Rejab akan ditutup daripadanya 7 pintu Neraka.”

“Puasa 8 hari dalam bulan Rejab akan dibuka baginya 8 pintu Syurga.”

“Puasa 9 hari pada bulan Rejab keluar dari kuburnya lalu tidak ditolak dia dari masuk Syurga.”

“Puasa 10 hari pada bulan Rejab, dijadikan 2 sayap, terbang seperti kilat diatas titian Sirotolmustaqim pada hari Kiamat.”

“Puasa 10 hari pada bulan Rejab, Allah akan menjadikan baginya hamparan perhentian di titian Sirotolmustaqim pada tiap-tiap satu batu.”


“Puasa 15 hari pada bulan Rejab adalah sama seperti berpuasa 100,000 tahun.”

“Puasa 16 hari pada bulan Rejab akan dapat melihat wajah Allah di dalam syurga,dan akan menjadi orang yang pertama menziarahi Allah didalam Syurga.”

“Puasa 19 hari pada bulan Rejab akan dibina baginya sebuah mahligai di hadapan mahligai Nabi Ibrahim dan Nabi Adam.”

“Puasa 20 hari pada bulan Rejab, diampunkan segala dosanya yang telah lalu. Maka mulailah beramal barang yang tinggal daripda umurnya (pembaharuan umur).”

“Puasa bulan Rejab, wajib baginya diampunkan dosanya yang lalu, dipeliharakan Allah umurnya yang tinggal dan terlepas dari dahaga pada hari Kiamat.”

“Puasa pada awal Rejab,pertengahan dan akhirnya seperti berpuasa sebulan pahalanya”

“Orang yang lemah dari berpuasa pada bulan Rejab hendaklah bersedekah tiap-tiap hari sekurang-kurangnya sebuku roti”

“Sesiapa melapangkan kekeruhan, kesusahan dan kepicikan orang Mukmin pada bulan Rejab dikurniakan Allah kepadanya mahligai yang besar di dalam syurga Firdaus”

“Bulan Rejab Syahrullah (bulan Allah) diampunkan dosa orang yang meminta ampun dan bertaubat kepada Allah.”

Sekianla banyaknya kelebihan berpuasa di bulan Rejab....teringin sgt2 nk puasa..insyaAllah..boleh mula2 cuba..xla terkejut sgt msa bulan Ramadhan nti..:)

Berikut fadhilat bulan Syaaban plak.....
Sabda Nabi S.A.W :-

Bahawa puasa Syaaban kerana membesarkan Ramadhan, siapa berpuasa tiga hari
daripada bulan Syaaban, kemudian dia bersolawat atasku beberapa kali sebelum berbuka puasa, maka diampunkan oleh Allah dosanya yang telah lalu,diberkatkan rezkinya baginya. Bahawa Allah membukakan pada bulan itu tiga ratuspintu rahmat.’


Barangsiapa berpuasa sehari pada bulan Syaaban, diharamkan Allah tubuhnya dari api neraka. Dia akan menjadi taulan Nabi Allah Yusuf di dalam syurga.Diberi pahala oleh Allah seperti pahala Nabi Allah Ayub dan Nabi Daud.
Jika dia sempurnakan puasanya sebulan bulan Syaaban, dimudahkan Allah atasnya Sakrotulmaut dan ditolakkan (terlepas) daripadanya kegelapan di dalam
kubur, dilepaskan daripada huruhara Munkar dan Nakir, ditutup Allah keaibannya di hari qiamat, dan diwajibkan syurga baginya.
Barangsiapa berpuasa pada awal hari khamis pada bulan Syaaban dan akhir khamis
daripada Syaaban, dimasukkan dia ke dalam syurga.
Kata Syeikh Abdul Qadir Al-Kilani di dalam Ghaniah :-
‘Bahawa malam Nisfu Syaaban adalah hariraya malaikat, begitu juga pada malam Lailatul Qadar mereka tidak tidur, dipenuhi dengan amal dan ibadat sepanjang-panjang malamnya. Dan bagi anak-anak Adam berhariraya padanyapada siang hari dengan berpuasa dan ibadat, kerana mereka tidur pada malamnya.
Allah tidak akan mengampunkan dosa pada malam Nisfu Syaaban kepada enam orang :- Orang yang kekal minum arak.
Orang yang derhaka dua ibubapanya.
Orang yang kekal dalam zina.
Orang yang banyak berkelahi.
Orang yang melakukan perjualannya dengan sumpah yang dusta.
Orang yang memperlagakan orang supaya berkelahi.
Sesiapa sembahyang pada malam Nisfu Syaaban daripada umat Muhammad S.A.W. terlebih afdal daripada ibadatnya 400 tahun. Demikian Allah memberitahu kepada Nabi Isa lalu Nabi Isa pun berdoa kepada Tuhan, ‘Mudah-mudahan aku daripada umat Muhammad S.A.W.


Ok,kt sni Ada doa sikit yang boleh dibaca dalam bulan Rejab








Memandangkan tengah plan nk belajar2 puasa bln ni..so ada surveyed skit2la psal tips yg pnting2 utk ibu menyusu 

MENGIKUT saranan Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) kalori yang diperlukan oleh seseorang ibu yang menyusu adalah sebanyak 2,700 kcal setiap hari untuk enam bulan pertama dan 2,950 kcal selepas bayi berusia enam bulan ke atas.

Bagi seseorang wanita yang tidak hamil dan tidak menyusu, keperluan kalorinya adalah sebanyak 2,200 kcal setiap hari.

Penyusuan memerlukan banyak tenaga. Selain daripada pemakanan, tenaga ini juga datangnya daripada lemak-lemak yang terkumpul pada ibu ketika hamil.

Dengan itu, menyusu badan adalah salah satu cara untuk mengurangkan berat badan selepas bersalin. Lemak yang terkumpul ini akan habis digunakan dalam masa enam bulan penyusuan sepenuh masa.

Oleh sebab itu secara teorinya, keperluan kalori selepas enam bulan bersalin meningkat kepada 2,950 kcal. Penambahan tenaga ini perlulah diperoleh daripada pemakanan dan minuman sehari-hari.

Secara praktiknya, seseorang ibu masih boleh menyusui anaknya walaupun pengambilan pemakanan tidak mencukupi kalori yang diperlukan.

Kajian terhadap ibu-ibu di Gambia dengan tenaga yang didapati hanyalah sebanyak 1,474 kcal sehari, mereka masih berupaya untuk menyusui bayi mereka secara jayanya untuk masa yang agak lama walaupun pengambilan pemakanan tidak mencukupi pada musim kemarau.

Keadaan ini boleh berlaku kerana ibu yang menyusu menggunakan tenaga yang ada dengan sebaik mungkin untuk manfaat kepada bayi yang sedang disusukan.

Dalam keadaan ibu menyusu dan masih ingin berpuasa, kemungkinan besar ia boleh dilakukan. Bagaimanapun, jika pengeluaran susu berkurangan, ibu dibenarkan untuk berbuka puasa.

Puasa yang ditinggalkan perlu diganti semula pada hari-hari lain. Ramadan adalah bulan penuh rahmah dan barakah. Seseorang ibu yang tidak dapat berpuasa tidak bermakna dia tidak boleh melakukan amalan lain seperti berzikir, bersolat dan membaca al-Quran bagi menyemarakkan Ramadan dan berharap kepada ganjaran pahala dan keampunan.

Salah satu cara untuk mengatasi kekeringan susu ketika berpuasa ialah dengan memerah susu sebelum Ramadan tiba dan menyimpan perahan susu di dalam peti sejuk.

Tempoh penyimpanan perahan susu adalah seperti berikut:

Satu hingga dua hari jika disimpan di dalam peti sejuk.
Dua minggu jika disimpan di ruang sejuk beku di dalam peti sejuk.
Tiga bulan jika disimpan di dalam tempat sejuk beku dengan pintu berasingan daripada peti sejuk.
Enam hingga 12 bulan jika disimpan di dalam tempat sejuk beku yang berasingan.
Perahan susu mestilah disimpan dalam botol yang bersih dan ditanda tarikh perahannya supaya perahan susu terawal digunakan terlebih dulu.

Perahan susu yang dibekukan ini perlu dicairkan dengan merendam botolnya dalam air suam (bukan mendidih) sebelum diberikan kepada bayi.

Jangan sesekali menggunakan ketuhar gelombang untuk mencairkan susu yang beku ini. Perahan susu ibu yang sudah dikeluarkan daripada peti sejuk dan dipanaskan perlu dibuang jika tidak diminum dalam masa satu jam.

Ibu yang menyusu perlu memastikan pemakanan yang berkhasiat dan seimbang. Begitu juga, keperluan cecair adalah sekurang-kurangnya dua liter setiap hari.

Cecair perlu diambil sebanyak mungkin selepas berbuka puasa hinggalah pada masa tidur.


Sumber Dari : Berita Harian Online

Semoga aku berjaya melaksanakan ibadah ini dengan jayanya
Amiiiiiiinnnnn..






No comments: