background

~:: JoM SaMa2 KiTa ::~

~Jom KLiK Cni ~

Monday, February 20, 2012

~:: InTerNATioNAL WoMEn'S DaY ::~

assalamualaikum,ollssss..

pelik plak entry saya hri nikan?kihkihkihkih!!!cuba check calendar...yup,u r rite,..today is 20th February :D..bukan 8th March..kihkihkihkih!!!

saje2 je buat gempak..bukan ape..saya ni duk buat keje smpai dengar lagu2 feberet..so happened  lagu2nya semua pasal wanita...istimewanya wanita nikn..ada lagu & even A DAY specially dedicated to women.

IntERnational Women's Day falls on 8th March every year..tapi klau kebangsaan punya we celebrate it annually on 25th August :)

apa latar belakang Women's Day ni sbenarnya ?
macam ni...

Tanggal 8 Mac 1857 iaitu 15 tahun yang lalu, satu mogok 
besar-besaran telah di adakan oleh beratus wanita yang menjadi buruh di kilang kain dan pakaian di New York. Mereka melancarkan mogok kerana menentang kezaliman majikan dan masyarakat kapitalis yang mengekploitasi keringat dan tenaga dengan bayaran gaji yang amat rendah, masa kerja yang panjang serta keadaan suasana tempat kerja yang tidak berperi kemanusiaan. Lima puluh tahun kemudian di bulan Ogos 1910, Persatuan Wanita Sosialis Antarabangsa telah memilih tarikh ini sebagai hari sambutan wanita sedunia. Pada tahun 1975 , Bangsa bangsa bersatu mula merayakan 8 mac sebagai sebagai hari wanita sedunia.(sumber:Perutusan Wanita Sedunia)




nila dia lagu2 yg saya duk dengar tadi :))




















okayla u olss...saya ni agak bz building up ceh,poyo je!!!kihkihkih!! my new blogs...khusus untuk anak2 pelajar..hope they'll be benefited from my extremely small contribution..insyaAllah..:))

doa2kan saya brjaya dgn usaha saya ni ..amiinnn...

2 comments:

dear anies said...

sy x tau pun psl women's day ni hehehe

QA's ~ mamapapa said...

eheheeh!!!so skg khairin dh tau,kn :D