background

~:: JoM SaMa2 KiTa ::~

~Jom KLiK Cni ~

Friday, March 23, 2012

~::7 'C' Sebab SUAMI BENCI ISTERI::~





 assalamualikum,ollssss...info ni dikongsikan oleh sorang sahabat di FB saya..boleh jugak dijadikan idea utk update di hari Jumaat yg indah  ni :))














C1. CABAR 
Lelaki mempunyai ego mereka tersendiri. Jadi mereka tidak suka dicabar terutama sekali oleh wanita. Wanita perlu tahu batas tindakan mereka agar lelaki tidak rasa tercabar. Isteri kalau bergaduh dengan suami mulalah kata "Kalau awak berani cubalah cari perempuan lain! Dr Fadillah kata JGN CABAR SUAMI... nanti suami buat betul-betul isteri juga yg putih mata.



C2. CABUL
Cabul ni bermaksud keji dari segi perangai sehingga seseorang wanita itu langsung tidak malu. Misalnya bergaul bebas dgn lelaki yang bukan muhrim tanpa menghirau batas pergaulan. Juga perbuatan & kata2 isteri yang tak sopan (isteri hilang sifat malu)seperti keluarkan kata2 yg tidak baik pada mertua...


C3. CELUPAR
Wanita yg cantik akan kelihatan hodoh jika mulutnya celupar. Celupar lebih kurang cabul juga. Isteri selalu cakap yang tidak manis, selalu terlepas cakap pada suami sehingga membuat suami jauh hati.


C4. COMOT
Terdapat wanita yg cantik tetapi comot. Comot ini samada melibatkan wajah wanita itu, penampilannya yg selekeh, kerja yg dilakukan serta tindak-tanduknya. Contohnya, isteri bila nak keluar rumah baru nak bersolek dan comel tapi kat rumah comot. Suami pula di tempat kerja asyik pulak nampak yg comel2 aje... Ada isteri kata - mekap untuk suami, tapi kat rumah tak praktik pun.


C5. CEMBURU
Cemburu perlu dalam sesuatu hubungan. Tetapi wanita yg terlampau cemburu hingga pasangannya merasa terkongkong akan membawa padah kepada perhubungan mereka. Ini membuatkan lelaki akan rasa diri mereka tidak dipercayai. Suami lemas kalau isteri cemburu berlebih-lebihan... sikit2 dok telefon suami kat tempat kerja. Suami baru balik kerja dah kita tanya macam-macam. Suami balik lewat overtime dah syak yg bukan2... 



C6. CEREWET
Kata ulama hati wanita terletak pada mulutnya. Oleh itu wanita perlu mengawal percakapannya. Suami tak suka bila isteri cerewet tak bertempat. Contohnya kalau suami bawa makan luar, isteri nak tempat yang class2 aje. Restoran nak ada air-cond aje.


C7. CINCAI
Buat kerja rumah cincai, masak cincai, kemas rumah cincai, jaga anak cincai. Dr Fadillah kata suami paling benci bila isteri cincai jaga anak... anak dah masuk longkang tapi mak dok lepak depan tv lagi....


7C ini lambang keperibadian muslimah yang lemah akhlaknya. Berpelajaran tinggi belum tentu tinggi akhlaknya. Tapi kita insan yg mudah lupa & lalai... ada masa2 tertentu, mungkin juga kerana sifat suami & keadaan sekeliling yang buat kita mempunyai salah satu ciri2 7C tu.






begitulah serba sikit huraian oleh our very famous motivator,dr fadhilah kamsah :))


jom kita sama2 muhasabah diri..semoga kita selamanya terhindar drpd sifat2 ni...


utk abg2 suami plak..andai ditakdirkan wanita yg anda kahwini memiliki mana2 sikap kt atas tu...jnganla terus mnghukum & membenci..bukankah tugas suami utk mendidik isterinya :))





personally,suami saya jenis yg xbyk cakap...jrg jugak dia menghitung kekurangan saya..tp xbrmakna saya ni isteri yg sempurna..dia jugak jarang memuji...tp xbrmakna saya ni isteri yg sangat banyak cacat celanya...ape[un,kami bahagia apa adanya..alhmdulillah..& ada 1 yg prnah suami ktakan pd asaya..yg akan saya kenang dgn harapan sikap ini akan kekal aada diri saya..

situasinya:



mcm kebiasaan mr papapapito suka bawak anak2 keluar pada awal2 dia dapat gaji..keluar tnpa saya ye,kengkwn..mmg saya kagum kesabaran beliau melayan anak2..time ni beliau akan beli barang2 utk anak2 & saya & diri dia sndiri...

bila saya menyusul selalunya mmg semua dh setel..& mmg akan selalu surprisekn saya dgn ape yg dh dia beli utk saya..wpn xmahal @ xbrjenama..saya sangatttttttt brterima-kasih & spontan jgk saya selalunya akan cakap.."tapiii..mama x mintak pon ..."then he would reply.."nk tnggu mama mintak,bilaa... "

so,drpd situ saya tahu ..di mata suami saya..saya isteri yg  TAK SUKA MEMINTA-MINTA..

alhamdulillah klau benar bagai dikatakn...siapa yg xsuka dimanja2kn secara material ye,kengkawan..tapi saya berpijak dibumi yg nyata..saya mmg bukan isteri yg sempurna...suami saya juga begitu..yg penting kita sentiasa mncuba utk jdi hampir sempurna..cukupla jika beliau mampu mnghulurkan nafkah yg wajib..yg lain2 klau beliau bagi..biarla dgn keihklasan ..bukan paksaan @ tuntutan..

insyaAllah..moga sama2 jadikan panduan & pedoman :))

5 comments:

KhaiRin : anies said...

mmg betul tu..kite x sempurna tp jgn sesekali berhenti drpd belajar utk menjd sempurna

QA's ~ mamapapa said...

insyaAllahkn,anies...sama2la kita..moga dipermudahkn & diberkati selalu..amiinnn..

Noor said...

tp cerita yg last sekali..aduh..sweet sngt..Syukurlah awk dapt suami mcm tu..

QA's ~ mamapapa said...

alhmdulillah..hrp kekallakn..:)

Anonymous said...

viagra price buy viagra online next day - viagra online mastercard