background

~:: JoM SaMa2 KiTa ::~

~Jom KLiK Cni ~

Wednesday, September 4, 2013

~:: RoN95 GoeS Up By 20ceNts::~



assalamualaikum,ollsss....


sudah pun pasti harga minyak petrol Ron95 ngan diesel dh pun bertambah 20sen /litre sejak 12 midnight semalamkn.....


hrrrmmmm......tak kuasa sebenarnya nak cakap panjang2 pasal ni....


hakikatnya sama ada kita penyokong kerajaan sedia ada atau sebaliknya,....KITA...laaaahhhh..rakyat jelata yg bakal menerima kesan langsung daripada semua ni....


sekadar sedikit sedutan dari status pasal minyak dr diri sendiri malam tadi dengan kawan rapat saya :)




tapi yang ini paling membekam perasan sebak di dada saya ada la status ini....


daripada saudara Muhamad Mat Yakim


Kita bising minyak naik bukan kerana kita benci Malaysia.


Kita bising minyak naik bukan kerana kita tak mampu bayar.

Tapi...
Kita bising sebab janji tak serupa bikin.
Kita bising sebab kesiankan rakyat marhaen.
Memang kita berduit.
Memang kita berharta.

Namun,
jauh di pelusuk sana,
ada yang menghitung syiling.

Ada yang bekerja teruk terkontang kanting.
Mereka tak ada slip gaji.
Jauh sekali socso mahupun kwsp.Kerjanya keluar pagi balik dinihari.

Dan kalian pula berbicara indah persis pujangga metropolis?
Hanya 20 sen?
Itu pun nak bising?
Kerja lah lebih kuat lagi?
Beribadatlah lebih lagi?
Untuk dimurahkan rezeki?

Ya...
Sembang kalian sembang mereka yang berharta.
Sembang kalian sembang orang yang penuh wibawa.

Sedangkan ada mereka yang facebook pun tiada.
Motor buruk hanya tunggu masa.

Kerja lebih kuat dari si sarjana muda.

Kerja lebih ikhlas dari si phd mahupun master.

Hanya untuk mulut mereka sekeluarga.

Ya..
Mereka tak berharta.
Salah mereka kerana tidak berusaha di zaman muda.

Tapi adakah kita berilmu untuk menjadi penindas mereka?

Kalau itu sistem kehidupan.
Aku rela jadi bodoh dari kalian.Kerana aku taknak hilang perikemanusiaan.

Nota: Sebuah karya yang sedap yang membuatkan saya mahu share~

Tidak pasti siapa penulis asal. Yang baik dikongsi bersama




okay ye olllsss....berazam malam nanti akan cuba mbalas jejak u olllsss perlahan2 ..inshaaAllah :))


till we meet again,take care olllsss :))


Yours Truly

7 comments:

Asyifa Mustaffa said...

sngt mndalam maksud karya...mmg tebaik la sape yg mnghasilkannya tu....

Asyifa Mustaffa said...

sngt mndalam maksud karya...mmg tebaik la sape yg mnghasilkannya tu....

Nurzakiah Hanum said...

moning

♥ Cmª shIemª ♥ said...

Salam K.Immi..
huhu.. sampai membebankan rakyat... sungguh cma terasa.. :(

Ummu Madihah said...

Salam QA,

Bermacam2 luahan hati rakyat marhaen dalam FB serta tweeter dsb untuk melampaskan marah masing2 akan kenaikan harga minyak. Dalam pada itu ada pula seorang yang diangkat sebagai pemimpin boleh kata (lebih kurang) - "minyak naik rakyat x susah sebab kereta besar org2 besar yg punya dan mrk mampu. Org kampung pun x semuanya berkereta. Jadi apa masalahnya!?" Beruntunglah kita semua yg org yg x cukup sekolah ni kita angkat sebagai pemimpin kita!!

Ira said...

salam kak..
semoga sihat selalu..hehe..x sbr nk tggu update psl little angel.

mcm2 org ckp psl minyak naik ni..
mmg boleh kata semua org dlm fb saling menyalahkan..

mendalam maksud karya tu..
semoga ada yg menyampaikannya kepada PM supaya dpt nasib rakyat lebih terbela..

eyeyou said...

no comment la...folo ajerr..