background

~:: JoM SaMa2 KiTa ::~

~Jom KLiK Cni ~

Thursday, October 11, 2012

~:: EduCaTinG OuR ChILDrEN ::~


assalamualaikum,sahabat2 especially yg punya anak,yg bakal punya anak insyaAllah :)
 terutama sahabat2 yg tak pernah jemu mnjenguk blog saya..pasti pernah terbaca luahan kerisauan saya tentang mekanisme yg paling tepat dalam membesar & mendidik zuriat2 kita yg tercinta....

sejujur2nya..menceburi bidak perguruan atau senang cakap being a teacher..saya sepanjang masa diburu kerisauan yg tak trtanggung...
i am very sorry that i have to say this..tapi guru2 skarang saya pasti 99% of u olllssss would agree with me...
these days students' characters are so much difference from ours last time...
if it's a lot better ,of course it wouldn't worry me but it's opposite ;(
just had a discussion session (informal je) with our school counsellor and we actually tried to figure out possible reasons off all these but yet we all ended up with no fruitful outcomes ..
:(

cuma satu yg saya dapat pngajaran utk diri sendiri yg ingin jgk sy share ngan u ollsss ...
kalau satu ketika nanti,anak2 dh mula  bersekolah..kalau we're getting complaints after complaints from teachers...perlula kita siasat ape sebenarnya yg tak kena ngan anak kita tu coz takde guru yg nak melabel anak2 kita yg bukan2..yg pasti ada sesuatu yg perlu kita work on..be it discipline or attitude or focus wise.. sangat2 penting utk kita mengenal kelemahan anak2 sedari awal..insyaAllah :)
perkembangan anak2 juga perlu kita sentiasa keep track.
oh,ye..cakap pasal perkembangan anak ni..ramai friends & relatives yg tumpang risau melihatkn prkembangan Que..mana taknya..pada umur 
21 months he is still not to able walk..tapi alhamdulillah kami tak risau sangat coz we have been consulted  by 2 paeds dah pasal ni and he was checked & his motor skills have been tested and it's proven that he is normal :) ..only thing ,he's progress mmg a lil bit backdated due to his extreme 'anxiety' & 'frustration' when we first started sending him to nursery..oh,enough about that..nanti saya cerita lagi dalam entry yg lain insyaAllah :)


berbalik pada point tadi...saya rasa untuk lebih bersedia atau mempersiapkan diri..saya decided to exercise good habits and practices as much as i can daripada skarang...

maaf ye,kawan2..bukan niat nk mengajar ke apa..cuma berkongsi idea..saya mula melayan permintaan anak dara saya yg seboleh2nya nak singgah di setiap masjid yg kitorang pass by ...considering it's a good practice so semalam we olllss singgah ke Masjid Darul Salim, Sungai Buloh and kami sama2 tunaikan solat Maghrib:)
ini masjid ke3 buat anak2 lepas masjid kota damansara dalam entry kota damansara
the 1st 1 was Masjid Negeri Shah Alam.. tapi tak smpat ambik gambor pn kt situ..pegi pun time org dh mula berterawih :)
mungkin lepas ni kami akan singgah ke lebih banyak masjid insyaAllah..
boleh buat ala2 2 lil fairies' journal of kembara masjid  :)
moga2 jiwa mereka sentiasa dekat dgn rumah Allah...sentiasa dalam peliharaan Allah..amiiinnnn :)
 baru nak ambik wudhu'
 Que yg ceria je sambil mama n kakak bersiap2 :)
 sekali lagi mama trkilan sebab trlupa standbykan telekong Eechaa kt dlm kereta..nampak gayanya kena beli telekung barula utk Eechaa utk spare dlm kete..
inila dia masjid yg we olllsss singgah semalam...
moga Allah sentiasa pelihara jiwa suci anak2 kita...
amiiinnnn...

semoga kita juga dapat menjadikan panduan & sunnah Rasulullah dalam mendidik anak2 kita.. :)


yang baik itu datang dari Allah, yang buruk itu datangnye dari kelemahan diri saya
wallahualam ....

No comments: